čtvrtek 9. února 2012

Tak kdo přijde po Klausovi?

Tak nám schválili přímou volbu prezidenta! Přímá volba prezidenta je - abych citoval našeho profesora na společenské vědy - poměrně problematická. Z principu a čistě teoreticky proti ní nic nemám a ani mít nemůžu, neboť jde o prvotřídní ukázku vlády lidu.


ALE, je tu jedno ALE.

Když jsem se na toto téma bavil se spolužačkou ze Slovenska (kde si prezidenta volí občané sami) řekla, že u nich se díky přímé volbě na prezidentské křeslo "dostali debili." Prý nám závidí jak dobrosrdečného humanistu Havla, tak prozíravého ekonoma Klause.

Tehdy jsem si pomyslel, že na tom něco bude. Oba Vaškové Českou republiku reprezentovali dobře a mám k nim pouze drobnější výhrady.

Dokážou si Češi zvolit hodnotného nástupce? Upřímně řečeno mě trochu mě děsí představa, že všechen ten odpad společnosti, který 24 hodin denně diskutuje na iDnes, Aktuálně.cz atd. má volit důstojného prezidenta. Nechci mít v čele státu Evu, Vaška, Gotta, Jágra ani Cimrmana - tohle není soutěž Česko hledá superstar, Český slavík, Zlatá hokejka ani recese. Jde o poměrně závažnou věc a bojím se, že si z ní čeští "švejci" budou za každou cenu chtít udělat legraci.

Záleží samozřejmě také hodně na tom, kdo se bude ucházet o hlasy obyvatel Čech, Moravy a Slezska.

Ačkoliv v průzkumech veřejného mínění vítězí Švejnar a Fischer, na Hradě bych nerad viděl ani jednoho z nich. Jsou to jenom šedé úřednické krysy zapadající někam do průměru. Jako poslanec či senátor by mi ani jeden z nich nevadili, ale prezident musí být OSOBNOST, prezident musí být svůj, musí mít určitý styl, důstojnost a vkus.

Dále se o nejvyšší státní funkci má ucházet Karel Schwarzenberg - toho pána mám rád a vážím si ho, osobnost to určitě je, ale nejsem si jistý, zda už pro ten post není trochu starý. 


Přemysl Sobotka mi nevadí, ale moc toho o něm nevím. Nevím, jestli mám brát Tomia Okamuru jako vážného kandidáta, nebo jestli to je zpoloviny výmysl bulváru a z druhé poloviny nadsázka prohozená během jedné z jeho mnoha chytrých řečí. Éra Miloše Zemana už dávno pominula, ani z něj bych zrovna odvázán nebyl.

Nejlépe na mě zatím působí Miroslava Němcová, o níž si myslím, že by svou úlohu zvládala dobře a s grácií - na Havlově pohřbu se ukázala elegantně oblečená a slušelo jí to. S jejími názory se dokážu ztotožnit a rozhodně bych se za ni nestyděl. Navíc by to byla naše první prezidentka (a měli bychom prezidentku dřív než USA!). Bohužel podle průzkumů nemá oproti nevýraznému Fischerovi moc šancí.

Důležité však je mít na paměti, že přímá volba automaticky neznamená lepšího prezidenta. Neboť i většina se může mýlit (a pokud bude volit ta lůza z diskusních fór, tak se zákonitě musí mýlit).

1 komentář:

  1. Saveԁ as а favorite, I love youг ѕite!


    Feel free to visit my ωeb site; full body swedish massage
    Also visit my blog post ... reiki classes

    OdpovědětVymazat

... a tak jste pravili vy!