středa 30. května 2012

KNIHA: Moje korejská večerka

Já vím, měl bych číst povinnou četbu, ale když mě současná česká literatura tak hrozně nebaví (nechci však generalizovat a rád bych uspěl u zkoušky, takže jestli máte nějaký tip na současnou českou knihu, sem s ním!)... Do ruky se mi ale dostala knížka My Korean Deli: Risking It All for a Convenience Store od amerického publicisty Bena Rydera Howea. A tak byly plány na četbu Hrabala a Šmída odloženy na neurčito.

Autor v knize popisuje svoje zkušenosti s otevřením "Deli", což je v Americe něco jako naše večerky. Většinou je tam otevírají Korejci, Řekové a Arabové. Autor je však Američan pracující v literárním časopise, jeho manželka asioameričanka, která vystudovala práva, ale práce v kanceláři ji deptala. Je ohromně zajímavé, jak je celý příběh popsán z úhlu pohledu příslušníka vyšší střední vrstvy, který by  fyzicky a psychicky namáhavou práci v obchodě s věcmi denní potřeby vůbec dělat nemusel.

Vždycky jsem měl rád příběhy o zakládání podniků a obchodování. Při čtení této knížky jsem dostal chuť nějaký obchod otevřít i sám. Lidé často říkají, jak to mají malí živnostníci u nás těžké, jenže to asi bude všude na světě stejné. V džungli New Yorku možná ještě těžší. V Česku přinejmenším nechodí kontrola každý týden zjišťovat, zda obchodník neprodává alkohol a cigarety mladistvým, což je prohřešek, který Bena R. Howea a jeho manželku přivede na pokraj bankrotu.

Co bych knize vytkl, je závěrečná část, jež příliš útočí na city, je smutná a veselé příběhy z prostředí obchodu vystřídají zdlouhavé úvahy o smyslu života a smyslu podnikání. Každopádně kvůli skvělým prvním dvěma třetinám stojí za to přečíst - ačkoliv zatím je k dispozici pouze v angličtině.

Žádné komentáře:

Okomentovat

... a tak jste pravili vy!