středa 23. května 2012

Pollock, Warhol a ti další

Vím, že budu znít jako intelektuál a hipster, ale fakt mám rád moderní umění.

Pollock
Od Van Gogha až po Roye Lichtensteina. Ne že bych pokaždé věděl, co tím autor (malíř) chtěl říct, ale beru to i tak, jak se mi to prostě líbí nebo nelíbí a oceňuju dobré a zajímavé nápady. O nápad a originalitu v umění 20. století jde vůbec nejvíc. Všechno tady už bylo a tak se umělci snaží nějak vymezit, přijít s něčím novým, vůbec se jim nedivím.

Warholovo zobrazení Campbellových
polívek zná každý - koukali jste na
Zoufalé manželky, ne?
Teď jsem se zrovna koukal na film Pollock o životě a díle amerického abstraktního malíře Jacksona Pollocka, jehož obraz No.5, 1948 byl donedávna nejdražším obrazem na světě (momentálně je druhý). Pollock to - jako většina umělců ve své době - neměl vůbec jednoduché a fakt, že byl alkoholik a emočně poměrně labilní (to mezi umělci taky není žádná výjimka) zrovna dvakrát nepomohlo. Dokonce musel svým obrazem platit za jídlo - jestli si majitel toho obchodu obraz nechal, dnes z něj a jeho dědiců jsou milionáři.

Investice do umění je zřejmě vysoce výnosná - úměrná riziku, protože jaká je šance, že mezi soudobými českými malíři najdeme nového Warhola?

A k pop artu se chci celou dobu dostat. To je jeden z nejzábavnějších a pro laického milovníka výtvarného umění nejsrozumitelnějších směrů. Je tam spousta barviček, lidí a věcí, které člověk zná, díky čemuž si i poslední popelář může při návštěvě výstavy Andyho Warhola připadat jako největší odborník.

Lichtenstein
Kromě nejznámějšího Warhola se pop artu věnoval i Roy Lichtenstein, což není v našich krajích jméno příliš známé, ale ten styl nebo některé obrázky určitě znáte. Jsou to výřezy z komiksů, které dostávají při zvětšení a vytržení z kontextu úplně nový význam, případně jsou jakousi jejich parodií.

Tak jestli víte o nějakém zajímavém malíři, dejte mi vědět, třeba obraz koupím za pár stovek a za pár let budu milionář! Sběratel umění může být dobrý a výnosný job.

3 komentáře:

  1. Já mám úplně nejradši Kupku, hlavně jeho abstraktní tvorbu, protože asi jedině tam si člověk může užít všechny barvy a tvary, aniž by ho rozptylovala realistická podoba předmětů. Geniální jsou ale i jeho poloabstraktní a realistické obrazy a ilustrace. Warhola a obrazy ve stylu komiksu se mi taky hrozně líbí, jenom jsem předtím netušila, že to dělá Lichtenstein. :) Dneska jsou hodně populární sítotisky a linority, ale to spíš v zahraničí, k nám to teprve pomalu přichází. Někdy jsou to opravdu úžasné a originální tisky, občas i s dobrou pointou.

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, Kupkovy obrazy se mi taky líbí. Ale dnes už jsou bohužel mimo mé finanční možnosti :D

    OdpovědětVymazat
  3. To jo, pokud člověk není zrovna Bill Gates, nemá šanci :D Ale naštěstí jsou tu Sovovy mlýny, kde Kupku mají aspoň ke koukání. Docela by mě zajímalo, jestli už tam přidali ty obrazy, co Mládková v zimě koupila, ale na jejich stránkách to vypadá, že je aktualizovali naposledy tak před sto lety.
    Jinak si můžeš zkusit koupit barvy a vytvořit si sám nějaké dílko a kdo ví, třeba budeš jednou viset vedle Kupky :D

    OdpovědětVymazat

... a tak jste pravili vy!