úterý 15. května 2012

Zaniklý svět stříbrných pláten - recenze

Nedávno jsem psal o knížkách, které si chci koupit. Samozřejmě jsem nakonec neodolal a jednu si koupil. A i když jsem se kvůli tomu na účtu dostal pod psychologickou hranici peněz, které bych tam rád měl, knížka (nebo v tomhle případě spíš kniha, protože to je fakt bichle) Zaniklý svět stříbrných pláten - po stopách pražských biografů za to stojí!

Miroslav a Jaroslav Čvančarovi pocházejí z rodiny promítačů, majitelů kin a vůbec filmových nadšenců a o biografech dokáží psát s ohromným nadšením a vášní. Je to poznat jak ze čtivých textů, v nichž zajímavosti a perličky převažují nad suchými fakty. 

Věděli jste například, že v posledních dnech druhé světové války s americkými vojáky do Plzně přijela i Marlene Dietrich? V knize je i fotka!

Zajímavostí není v knize málo, dokazuje to přibližně 600 stránek s informacemi o dávno zaniklých i dosud fungujících pražských kinech. Potěšilo mě, když jsem u spousty filmů z té doby - ať už jde o němého Fantoma opery nebo o dodnes skvělého King Konga - našel datum oficiální československé premiéry. Nechybí ani fotografie československých a hollywoodských hvězd (některé i s podpisy) v neobyčejných situacích a fotografie, které lze jinde jen těžko najít. Krásné jsou rovněž dobové plakáty, přetištěné ve vysoké kvalitě.

Vůbec jsem netušil, že za první republiky byl filmový průmysl natolik rozvinutý, že se k nám nejnovější hollywoodské filmy dostávaly jenom pár měsíců po oficiální premiéře (což je na tu dobu fakt rychlé, nezapomínejte, že tehdy se kotouče filmů musely přepravovat přes Atlantik lodí a jen výjimečně letadlem).

Prezident Masaryk s Douglasem Fairbanksem a Mary Pickford,
největšími hvězdami němé éry Hollywoodu 
Reklama na film s Fredem Astairem
a Ginger Rogers z roku 1937

Staré filmové plakáty jsou dnes ceněným sběratelským kouskem,
ty československé patří k nejdražším, neboť se jich moc nedochovalo

Upír Nosferatu se natáčel v Československu
(tedy dnešním Slovensku)

Třebíčské kino Moravia, kolem kterého jsem čtyři roky
 chodil do školy. Dnes mu hrozí demolice.

A ještě jednou Nosferatu: 25. listopadu 1933 se v Praze konalo
 speciální půlnoční promítání s úvodním vystoupením V. Nezvala

Všechna hollywoodská studia měla v Praze
své pobočky.

Zaniklý svět stříbrných pláten je na internetu k sehnání už od cca 1100 Kč a já ho velice doporučuji všem českým filmovým maniakům.

Žádné komentáře:

Okomentovat

... a tak jste pravili vy!