sobota 30. června 2012

Speciál LN - 150 nejlepších filmů

Speciální vydání Espritu, magazínu Lidových novin, jsem si tentokrát nemohl nechat ujít. Matně černý svazek s mimořádně dobře vypadajícím Vojtou Dykem na obálce se totiž stejně jako celé Česko na začátku prázdnin věnuje filmu.

(Pro neznalé - je to kvůli tomu, že v těchto dnech začíná filmový festival v Karlových Varech).

Ačkoli nevím, kdo je Iva Hejlíčková,
líbilo se mi, že do své pětky zařadila
klasiku Život je krásný.
První část 162stránkové publikace zaplňují významné osobnosti českého filmového průmyslu a jejich "Top pětka" nejoblíbenějších a dle nich nejlepších filmů. Zjistíte například, že Martha Issová má ráda E. T. Mimozemšťana a jeden z našich lepších režisérů Jiří Vejdělek preferuje Někdo to rád horké. Ovšem jinak to byla všehovšudy celkem bída. Bohdan Sláma, jehož jméno po té zrůdnosti Čtyři slunce nemůžu ani vidět, se vyžívá v ruských a italských filmech, hodně tvůrců uvádělo taky Amadea, Intimní osvětlení, Vlasy a Vyšší princip, takže hodně filmy Miloše Formana následované intelektuálními filmy z 60. let, k nimž jsem se pro jejich náročnost ještě nedopracoval.

Prostě mi je rázem jasné, proč je český film v takové krizi. Sorry, ale když sedm lidí uvede jako nejlepší film Felliniho Amarcord, nemůžeme se divit, že na české filmy nikdo nechodí. Fellini není typ režiséra, jehož filmy by zasahovaly masové publikum.

Hipster Vojtěch Dyk
V další části magazínu jsou rozhovory. Víceméně mrtvé a o ničem, v běžném čísle Reflexu jsou mnohem zajímavější. Z mnohých z nich mám dojem, že autoři jenom poslali mejlem otázky dané osobnosti a počkali na odpověď. Z této části mě nejvíc zaujaly velkorysé fotografie zpovídaných. Magazín se snaží vyvolat dojem luxusního zboží, čtení pro vyšší třídy tím, že plýtvá místem. A tak se ze čtení na letní odpoledne stalo čtení na letní hodinu až dvě (záleží na rychlosti čtení).

A pak už je to jenom móda, móda a móda. Tuhle poslední část jsem jenom prolistoval a prohlídl si obrázky (ty jsou ovšem moc pěkné), protože mě to zas tak nezajímalo. Ale to už je otázka vkusu a zájmů čtenářstva.





A jaký je tedy závěrečný verdikt? Pro milovníky filmů a módy zajímavý tip na čtení k bazénu. Ostatní si hezké obrázky můžou najít i jinde.
Nechybí ani exkurze do šatníků našich prvorepublikových
hvězd. Vlevo taška Nataši Gollové,
vpravo kapesníček Oldřicha Nového.

Žádné komentáře:

Okomentovat

... a tak jste pravili vy!