pondělí 13. května 2013

Trapná propaganda EU: když reklama obraz spíš poškodí než vylepší

Při brouzdání po zpravodajských webech jsem narazil na zvláštní titulek, který mi jaksi neseděl do stylu iDnes. 

EVROPSKÁ UNIE NEJSOU JEN PŘEDPISY A NAŘÍZENÍ, SVÝM OBČANŮM TAKÉ POMÁHÁ

No a samozřejmě když jsem ten titulek připomínající práci redakce školního časopisu rozklikl, ukázalo se, že mě můj mediální instinkt nezklamal: jde o komerční sdělení. Může ovšem fungovat?

Už na první pohled je jasné, že zde něco není v pořádku. V normálním článku na iDnes by nepoužili tak pozitivní a "vlezdoprdelkovský" styl. A když čtenář ještě před titulkem uvidí nápis, že se jedná o komerční sdělení - má potřebu číst dál?

Kdo si dobrovolně čte reklamy?

Já si ji ze zvědavosti prolétl, abyste se nemuseli obtěžovat vy. Perex - nejdůležitější část článku (první odstavec hned pod titulkem, pro neznalé) style připomíná běžná propagandistická hesla: 
Může se zdát, že členství v Evropské unii přináší jen povinnosti. Lidem ze zemí Unie ale nabízí i mnoho práv. Ta se mohou hodit při cestování do ciziny, studiu, hledání práce za hranicemi nebo při koupi zboží. Představit je chce Evropská unie v celoroční kampani, která se nazývá Evropský rok občanů.
Největší dáreček pro odpůrce EU ovšem čeká až pod nicneříkajícím obrázkem s modrým glóbusem zaměřeným na Evropu. Tam pisatel zdůvodňuje existenci EU tím, že reguluje, co se dá (a řeči o zbytečných povinnostech v úvodu, zdá se, byly pouze návnadou):

Mezi největší úspěchy poslední doby patří stanovení maximální částky, kterou vám operátoři mohou účtovat za volání ze zahraničí. 

Jé! To jsme rádi, že Unie zase zavedla milion pravidel navíc, určitě to přispěje k větší konkurenci mezi operátory... Nejvíc mi ovšem vadí tón, s kterým článek regulace popisuje jako to nejlepší, co nás mohlo potkat. 

Regulace podle eurokratů vyřeší všechno. A když ne, tak
jich je málo!
Následuje snůška obvyklých průpovídek o možnosti vycestovat za studiem a prací do zahraničí (jako by EU měla patent na cestování). O kvalitě programů typu Erasmus, kde studenti mohou strávit rok chlastáním v zahraničí raději pomlčím, protože někteří spolužáci o tom uvažují a nechci být za zloducha, který jim ničí sny.

O tom, jak je EU zbyrokratizovaná svědčí srozumitelnost textu, kde se to jen hemží výrazy: EUROPASS, EURES atd. 

Je jasné, že si Evropská unie snaží napravit poškozenou reputaci. Jenže myšlenka, že se jí to podaří skrze uboze napsané a na první pohled viditelné PR články, je hodně vedle. Co třeba ty "zbytečné povinnosti", od kterých se distancuje, raději skutečně zrušit? Bylo by to levnější než tato trapná reklama.

1 komentář:

  1. No, pěkný! Evidentně už je to hodně v háji :-D za chvíli zakážou, aby tam psali i to "komerční sdělení", a bude vymalováno

    OdpovědětVymazat

... a tak jste pravili vy!