pátek 5. října 2012

Moje současná posedlost: NORMA SHEARER

Všimněte si těch krásných kočičích očí...
Před pár večery jsem si pustil film Marie Antoinetta z roku 1938, v němž zazářila tehdy již pomalu uhasínající hvězda a takzvaná "první dáma MGM" Norma Shearer. 

(Mimochodem jde o film, který do Československa dorazil právě během nacistické okupace a prvorepublikový herec Hugo Haas později vzpomínal, že když se jakožto člověk nečistého původu ukrýval v kině před odvozem do koncentračního tábora, Marii Antoinettu nuceně zhlédl nesčetněkrát. Když ten příběh později v Hollywoodu vyprávěl samotné Normě Shearer, ta se rozplakala.)

Film je i na dnešní poměry velice koukatelný, zvláště díky nadčasovému (a velice smutnému) příběhu ubohé Marie Antoinetty, která má tu smůlu, že se octne ve špatný čas na špatném místě a zmanipulovaný dav si na ní vybije vztek na celou monarchii. Jakožto příznivec monarchie pořád tvrdím, že Francouzská revoluce byla omyl a od té doby to s Francií jde z kopce a líbí se mi, že film tento můj názor celkem podporuje.

...Norma Shearer od narození šilhala, ale
ve filmech to ze všech sil maskovala.
No a Norma Shearer zde díky skvělé práci osvětlovačů skutečně září (tedy až na ty poslední scény, kdy je celá bez make-upu a pozlátka a vypadá jako nějaká selka), její tragická láska k Tyrone Powerovi (už jsem zapomněl, jak se jmenovala postava, kterou hrál) je úplně hmatatelná - Norma měla údajně neukojitelný apetit na muže a líbání s Powerem si k nelibosti dotyčného užívala víc než scéna vyžadovala - a film ukazuje MGM na vrcholu.

Božská Norma Shearer natočila svůj poslední film v roce 1942 (tedy ve svých čtyřiceti letech) a usoudila, že jakožto hvězda první kategorie by měla v paměti diváků zůstat navždy mladá a krásná, a tak se uzavřela před světem podobně jako Greta Garbo. Jenže na rozdíl od Garbo na ni diváci navzdory šesti nominacím na Oscara postupně zapomněli a herečka zjistila, že ačkoliv na filmových páskách zůstává pořád stejná, ve skutečnosti neodvratitelně stárne.

Dokonce se kvůli tomu odmítala stýkat se svými dětmi a vnoučaty a vysloužila si tak pověst sobecké ženy, krkavčí matky, ledové královny a bůhvíčeho ještě.

Podle mě to však byla úžasná herečka, která lehce zvládla přechod od němého ke zvukovému filmu a téměř bez skandálů (pokud nepočítáme její aférky - pletku čtyřicetileté hrečky s tehdy ani ne dvacetiletým Mickeym Rooneym prý muselo studio složitě ututlávat) se stala největší hvězdou MGM.

Žádné komentáře:

Okomentovat

... a tak jste pravili vy!