Podle mě jasný kandidát na Pulitzerovu cenu! |
O Velikonocích zase můžete vzít jed na to, že se v médiích dozvíte buď něco o pohanském původu tohoto svátku, nebo lamentování nad tím, že velikonoční tradice dodržuje čím dál tím míň Čechů.
Prvního dubna se zase čeští novináři předhánějí v tom, kdo vymyslí větší ptákovinu k pobavení čtenářů.
Dvakrát do roka se mění čas - ideální příležitost, abychom lidem připomenuli historii změny času a současné pokusy o její zrušení. Pro jistotu na jaře i na podzim.
Poslední záchvěv před okurkovou sezónou jsou v červnu novinářské texty o školních výletech, jak studenti plánují strávit prázdniny a o maturitách (poslední dva tři roky je to jedno z nejoblíbenějších témat, které se v médiích objevuje dennodenně).
Novináři mají žně taky v srpnu. Jenže nejde o žně zemědělské, nýbrž o žně počasí. Ať je sucho, nebo prší, zpráva o počasí se v médiích zaručeně objeví. Ideálně ještě s nějakou vzpomínkou na povodně ("letošní deště lidem vrací hrůzy z tisícileté vody z roku 2002" v případě dešťů; "na rozdíl od deštivého roku 2002, kdy Česko zaplavila tisíciletá voda, letos lidi ochromila extrémní sucha. Lesníci varují před vznikem požárů..." v případě sucha). Počasí tak novináře nemůže překvapit.
Na září se žurnalisté moc těší, protože mohou ze všech stran probrat prvňáčky, začátek školního roku a nejnovější módní kolekce - a co třeba to skloubit? Napsat něco o módě prvňáčků? Pecka! Máme článek!
V říjnu a listopadu se obvykle zase najde nějaké hezky kulaté (nebo aspoň pětkou končící) výročí nějaké státotvorné nebo naopak státuškodné události - ať už jde o vznik Československa, velkou socialistickou revoluci nebo 17. listopad.
Vidíte? Klišé spojená s částmi roku by skutečně vydala na kalendář. Uvažuju o tom, že bych vybral 52 novinářských témat, na každý týden jedno, které pak v redakci můžou rozebírat od pondělí do neděle. Vsadím se, že by si spousta novinářů můj "novinářský klišář" koupila!
A fakt máš pravdu! Vtipné a výstižné. Jak smutné a veselé dohromady.).
OdpovědětVymazat